Pradinių klasių mokytojai ir STEAM ugdymo galimybės netradicinėse aplinkose

By Atnaujinta: 2024-07-05Daily Views: 2Total Views: 123

Kai mokslo metai baigiasi ir jau norisi ramiai atostogauti, Tauragės STEAM atviros prieigos centras sukvietė pradinių klasių mokytojus į vasaros stovyklą – kvalifikacijos tobulinimo programą „STEAM ugdymo galimybės netradicinėse aplinkose“.

STEAM ugdymu vis labiau siekiama sudominti mokinius rinktis gamtamokslinio, matematikos, inžinerijos, technologijų dalykų studijas. Lengviausias kelias tai padaryti – suprasti mus supantį pasaulį – gyvai stebėti arba pačiam atlikti praktines veiklas, įžvelgti gamtos dėsnius įvairiuose reiškiniuose, klausti „kodėl?“ ir ieškoti atsakymo. Sudominti mokslu mokinius galima patraukliu būdu būnant gamtoje, t.y. per gamtos reiškinių stebėjimą, praktinį tyrinėjimą, žmogaus pojūčio panaudojimą tyrinėjimui ir aplinkos suvokimui.

Programos tikslas – padėti mokytojui įgyti tyrimais grįstos mokymosi praktikos netradicinėse aplinkose. Šiuo tikslu pirmiausia mokytojai buvo supažindinti su Centro laboratorijomis, joje vykdomais užsiėmimais, vėliau ir patys kibo į rimtas veiklas, kurios svarbios mokant pradinių klasių mokinius pagal atnaujintas bendrąsias ugdymo programas. Stovyklos dalyviai išbandė vandenį bei tirpumą, jungė elektrines grandines, „pabuvojo“ magnetų pasaulyje, susipažino su vektorine grafika, mechanika robotikoje.

Nuvykę į Mociškių palivarką stovyklautojai sodybos šeimininkų buvo nustebinti vakariene – edukacija „Valdininko pietūs“, kurios metu buvo patiekiami Mažosios Lietuvos regionui būdingi 19 a. pabaigoje – 20 a. pradžioje dažniausiai valgomi valdininko pietūs: šnicelis, kuchenas ir kafija. Vakarienės metu buvo papasakota apie tradicinius šio krašto patiekalus, jų skirtumus ir panašumus su Lietuvių, Žemaičių bei Vokiečių patiekalais ir, žinoma, sočiai pavalgė.

Antrąją ir trečiąją dienomis visos veiklos vyko gamtos apsuptyje. Praktines veiklas „Bioįvairovė gėlavandenėje ekosistemoje“, „Žydinčių augalų ir vabzdžių apdulkintojų sąveikos tyrimas pievos ekosistemoje“ ir „Jutimų laboratorija“ vedė Vytauto Didžiojo universiteto dėstytojai. Mokytojai atliko praktinius tyrimus, tam tikrų organizmų grupių stebėjimus, kurie padėjo geriau suprasti biologinės įvairovės, adaptacijos, buveinių, biotopo sąvokas. Ši veikla gali būti integruota į pradinės mokyklos gamtos mokslų mokymo programą. Mokytojai įgavo tyrimais pagrįsto mokymosi praktikos, kurią galės pritaikyti planuodami gamtos mokslų pamokas netradicinėje aplinkoje pradinių klasių mokiniams. Veiklų metu mokytojai tyrė vandens ekosistemos įvairovę, organizmus, jų funkcijas ir adaptacijas ekosistemoje. Atliekant vandens mėginių tyrimus mokytojai įgijo arba sustiprino mikroskopavimo ir mokslinius įgūdžius kaip stebėti, surinkti ir tirti/identifikuoti organizmus naudojant skaitmenines technologijas. Neatsiejama veiklos dalis vasaros stovyklavietėje – smagus kūrybiškas darbas grupėmis, komunikuojant, pristatant stebėjimų rezultatus, mainantis idėjomis ir kuriant smalsumą žadinančias pamokas.

Penki pojūčiai padeda žmogui patirti ir bendrauti su jį supančiu pasauliu. Užsiėmimai, kurių metu mokytojai buvo mokomi pažinti 5 pojūčius, yra ne tik labai svarbūs jų pažintinei raidai, bet ir įdomus būdas tyrinėti ir suprasti aplinką.  STEAM veiklų metu apie jutimus yra mokinama labiau susikaupti, sutelkiant dėmesį į atskirus objektus, dėmesingai klausytis, eksperimentuoti taikant mokslinį metodą.

Gerąja patirtimi „STEAM veiklos pradinių klasių mokinių ugdyme“ dalinosi mokytoja metodininkė Jūratė Šimienė iš Kaišiadorių V. Giržado progimnazijos.

Kad karštos dienos, kupinos veiklų, taip nenuvargintų, mokytojai išbandė relaksacinius užsiėmimus, kvėpavimo pratimus, streso valdymo techniką, maudėsi Jūros upėje, ilsėjosi ant žolynėlio ar po kvepiančiomis pušimis.

Stovyklautojus į vasarą išlydėjome nešinus ne tik puikių emocijų, naujų pažinčių, bet ir savarankišku darbu, kurį pailsėję ir sugrįžę į mokyklas atliks su savo mokiniais ir patirtimi pasidalins susitikę nuotoliu rugsėjo pab.

Nuorodos

Palikti komentarą