Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas atliekamas vadovaujantis tvarkos aprašu „Dėl mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, ugdymo pritaikymo ir (ar) reikalingos švietimo pagalbos skyrimo“ (2024 m. rugpjūčio 30 d. Nr. V-928)
Mokinio Specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas atliekamas Tarnybos, kai į ją kreipiasi Mokykla, tėvai (globėjai, rūpintojai), pilnametis mokinys.
Specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimui būtina išankstinė registracija:
tel. +370 698 05630 arba +370 669 00365
Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas
Kreipiantis pateikia:
- vaiko asmens dokumento kopiją;
- prašymą;
- Pirminio ugdymosi poreikių vertinimo formos (1 priedas) kopiją;
Priedą galima: peržiūrėti (atsisiųsti pildymui) - Komisijos posėdžio išrašą apie Pirminį ugdymosi poreikių vertinimą ar neatliktą vertinimą (kai kreipiasi tėvai (globėjai, rūpintojai), pilnametis mokinys, neturėdami Pirminio ugdymosi poreikių vertinimo formos);
- mokinio individualaus ugdymo planą, mokinio rašto darbus;
- pagal poreikį Tarnybos prašomą papildomą informaciją.
Vaiko, neugdomo mokykloje, specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas
Tėvai (globėjai, rūpintojai), kuriems kyla vaiko ugdymo sunkumų (kalbos, bendravimo, elgesio ir kitų) namuose, gali kreiptis į Tarnybą, kurios veiklos teritorijoje yra Mokykla, pateikdami:
- vaiko asmens dokumento kopiją;
- prašymą;
- vaiko piešinius ar kitokius darbus;
- vaiko sveikatos būklės vertinimo dokumentų kopijas;
- individualų ankstyvosios reabilitacijos planą (jeigu toks yra sudarytas ir vykdomas), sudarytą vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugas teikiančių specialistų.
Pakartotinis vertinimas
Vertinimas, atliekamas po Specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, yra pakartotinis Vertinimas. Pakartotinis Vertinimas atliekamas ne anksčiau nei po metų po paskutinio mokiniui atlikto Vertinimo arba prireikus, jei pasikeitė mokinio mokymosi pasiekimų raida, sveikatos būklė ir dėl to pasikeitė mokinio gebėjimai ugdytis ar (ir) švietimo pagalbos poreikiai.
Pakartotiniam Vertinimui pateikia:
- prašymą;
- atnaujintą Pirminio ugdymosi poreikių vertinimo formą (1 priedas) per laikotarpį nuo paskutinio Vertinimo Tarnyboje, kurią užpildo mokytojas (-ai), švietimo pagalbos specialistai, remdamiesi individualaus ugdymo planu ir Aprašo II skyriumi;
- mokinio individualaus ugdymo planą, mokinio rašto darbus.
Apeliacija dėl vertinimo
Tėvai (globėjai, rūpintojai) arba pilnametis mokinys per 5 darbo dienas nuo pristatytos Vertinimo išvados gali teikti apeliaciją Tarnybai, kurios veiklos teritorijoje yra Mokykla.
Tarnybos vadovo paskirti atsakingi asmenys per 30 kalendorinių dienų nuo apeliacijos pateikimo datos:
- išanalizuoja apeliacijai pateiktus argumentus ir, atsižvelgdami į juos, peržiūri ir įvertina Vertinimo dokumentus (1 ir (ar) 2 priede nurodytas formas) ir Vertinimo metu taikytas procedūras;
- išnagrinėjus skundžiamą Vertinimo išvadą ar jos dalį, priima sprendimą dėl Vertinimo išvados ar jos dalies tikslinimo ir informuoja apie tai Tarnybos vadovą. Tarnybos vadovas priima galutinį sprendimą, atsižvelgdamas į paskirtų atsakingų asmenų pateiktas apeliacijos išvadas;
- Tarnybos vadovas supažindina tėvus (globėjus, rūpintojus) arba pilnametį mokinį su apeliacijos nagrinėjimo rezultatais.
Tėvai (globėjai, rūpintojai) arba pilnametis mokinys per 10 darbo dienų nuo supažindinimo su Tarnybos apeliacijos nagrinėjimo rezultatais gali teikti apeliaciją švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliotai institucijai dėl apeliacijos nagrinėjimo Tarnyboje.
Ugdymo pritaikymo ir (ar) švietimo pagalbos nutraukimas
Mokiniui padarius pažangą ir pasiekus bendrosiose programose numatytą patenkinamą pasiekimų lygį, Komisija argumentuotu raštu kreipiasi į Mokyklos vadovą ar Tarnybą dėl švietimo pagalbos ir (arba) ugdymo pritaikymo nutraukimo, kartu pateikdama tėvų (globėjų, rūpintojų) pritarimą ir atnaujintą Pirminio ugdymosi poreikių vertinimo formą (1 priedas) ar jos dalį. Mokyklos vadovas, Tarnyba, išnagrinėjusi Komisijos pateiktus dokumentus, Mokyklos arba Tarnybos vadovo sprendimu nutraukia švietimo pagalbos teikimą ir (arba) ugdymo pritaikymą arba atlieka pakartotinį Vertinimą, atnaujina informaciją Mokinių registre.
Tėvams (globėjams, rūpintojams), pilnamečiui mokiniui pateikus Mokyklos vadovui argumentuotą prašymą raštu iki einamųjų metų rugsėjo pirmosios dienos dėl ugdymo pritaikymo ir (ar) švietimo pagalbos teikimo nutraukimo mokiniui, Mokyklos vadovas įsakymu priima sprendimą dėl ugdymo pritaikymo ir (ar) švietimo pagalbos teikimo stabdymo 3 mėnesių laikotarpiui. Sustabdžius ugdymo pritaikymo ir (ar) švietimo pagalbos teikimą, Komisija vertina mokinio mokymosi pasiekimų raidą. Jei mokinio mokymosi pasiekimai atitinka bendrosiose programose numatytus atitinkamo klasių koncentro mokymosi pasiekimus, Mokyklos vadovas raštu informuoja Tarnybą apie ugdymo pritaikymo ir (arba) švietimo pagalbos nutraukimą, mokyklos vadovo įsakymu išbraukia mokinį iš švietimo pagalbą gaunančių arba turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių sąrašo, atnaujina informaciją Mokinių registre. Jei mokinio pasiekimų raida neatitinka programoje numatytų mokymosi pasiekimų, Mokykla informuoja tėvus (globėjus, rūpintojus) apie būtiną poreikį tęsti ugdymo pritaikymą ir (arba) teikti švietimo pagalbą.
Šaltiniai:
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/eb1ec5c0670311efad96fef38de4d94a?jfwid=al7dywfji
Informuojame, kad nuo 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojo LR Švietimo įstatymo ir poįstatyminių teisės aktų pakeitimai, kuriuose pažymima, nuo kokio amžiaus vaikas gali pradėti priešmokyklinį ugdymą ir kokiais atvejais reikia kreiptis į Pedagoginę psichologinę tarnybą (toliau – PPT) dėl vaiko įvertinimo.
- Priešmokyklinis ugdymas pradedamas teikti vaikui, kai tais kalendoriniais metais iki balandžio 30 dienos jam sueina 5-eri metai (vaikas, gimęs 2018 m. nuo sausio 1 d. iki balandžio 30 d.)
- Švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka įvertinus vaiko ugdymo ir ugdymosi poreikius, pažangą, vaikui priešmokyklinis ugdymas gali būti pradedamas teikti, kai jam 5-eri metai sueina tais kalendoriniais metais iki rugsėjo 1 dienos (vaikas, gimęs 2018 m. nuo gegužės 1 d. iki rugsėjo 1 d.) Priešmokyklinis ugdymas gali būti pradedamas teikti atlikus vaiko ugdymo ir ugdymosi poreikių, pažangos vertinimą PPT. Dėl vaiko įvertinimo pradėti ugdymą pagal priešmokyklinio ugdymo programą tėvai (globėjai) kreipiasi į PPT. Įvertinimas atliekamas nuo 2023 m. gegužės 1 d. Gavę PPT išvadą-rekomendaciją, dėl tolesnio vaiko ugdymo sprendimą priima tėvai (globėjai).
- Priešmokyklinis ugdymas gali būti teikiamas vėliau tėvų (globėjų) sprendimu, bet ne vėliau, negu vaikui tais kalendoriniais metais sueina 6 metai (vaikas, gimęs 2017 m., 2023 rugsėjį pradeda ugdytis pagal priešmokyklinę programą).
Registracija telefonais: +370 669 00365, +370 698 05630 arba adresu: Aerodromo g. 6, Tauragė
Šaltiniai:
I-1489 Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas (lrs.lt)
V-1106 Dėl Priešmokyklinio ugdymo tvarkos aprašo patvirtinimo (lrs.lt)
V-2306 Dėl Vaiko ugdymo ir ugdymosi poreikių, pažangos įvertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo (lrs.lt)
Tarnyboje dirbantys specialistai
Psichologas
- Konsultuojami mokiniai (vaikai) turintys bendravimo, elgesio, emocinių, tarpusavio santykių, mokymosi problemų, priklausomybių, patyrę traumą (išgyvenę netektį, tėvų skyrybas ir kt.), patyrę smurtą ar patys smurtavę. Vaikų konsultavimas vyksta bendradarbiaujant su jų tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais ar kitais švietimo įstaigos darbuotojais ir kitais su mokinio (vaiko) ugdymu susijusiais asmenimis.
- Taip pat konsultuojami mokytojai ar kiti švietimo įstaigos darbuotojai, smurtavę ar smurtą patyrę mokykloje.
Logopedas
- Konsultuoja tėvus (globėjus, rūpintojus) ir ugdymo įstaigų logopedus vaikų kalbos, komunikacijos gebėjimų ir ugdymo klausimais;
- Teikia metodinę pagalbą tėvams (globėjams, rūpintojams), pedagogams dėl asmenų, turinčių kalbos ir komunikacijos sutrikimų, ugdymo;
- Vedamos individualios bei grupinės logopedinės pratybos vaikams, turintiems kalbos ir kalbėjimo sutrikimus (nesant specialistų ugdymo įstaigoje ar kitais išskirtiniais atvejais).
Specialusis pedagogas
- Konsultuoja specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius, jų tėvus (globėjus), pedagogus specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo, dokumentacijos pildymo bei ugdymo organizavimo klausimais;
- Teikia metodinę pagalbą mokytojams, tėvams (globėjams) mokymo būdų, metodų bei priemonių taikymo ugdymo procese klausimais;
- Teikia specialiąją pedagoginę pagalbą vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių (nesant specialistų ugdymo įstaigoje ar kitais išskirtiniais atvejais).
Socialinis pedagogas
- Konsultuoja vaikus, tėvus ar teisėtus vaiko atstovus, pedagogus ir kitus ugdymo įstaigoje dirbančius specialistus, padeda spręsti iškilusius sunkumus.
- Organizuoja grupinius užsiėmimus vaikams, turintiems bendravimo, emocinių ir elgesio, mokymosi motyvacijos problemų.
- Padeda tėvams ar teisėtiems vaiko atstovams suprasti vaiko socialinius ir psichologinius poreikius, jų tenkinimo svarbą, geriau suprasti vaiko, turinčio raidos sunkumų, poreikius, tėvų teises ir pareigas.
Surdopedagogas
- Konsultuoja mokinius, turinčius klausos sutrikimų, jų tėvus (globėjus, rūpintojus), mokytojus, pagalbos mokiniui specialistus specialiosios pedagoginės (surdopedagogo) pagalbos teikimo, ugdymo organizavimo, ugdymo formų bei metodų parinkimo klausimais;
- Teikia specialiąją pedagoginę (surdopedagogo) pagalbą vaikams, turintiems klausos sutrikimų (lavina vaikų, turinčių klausos sutrikimų tartį ir kalbą, formuoja girdimojo suvokimo, pažintinės veiklos įgūdžius, padeda įveikti mokymosi sunkumus).
Būtina išankstinė registracija: adresu: Aerodromo g. 6, Tauragė arba tel.: +370 698 05630 arba +370 669 00365
Jūs galite gauti pagalbą telefonu:
- „Tėvų linija” – +370 800 900 12
Konsultacinė pagalba telefonu pozityvios tėvystės klausimais, kylančiais tėvams, įtėviams, globėjams. Kiekvieną vakarą, darbo dienomis nuo 17 iki 21 val., tėvai gali paskambinti nemokamu numeriu ir su psichologu pasikonsultuoti jiems rūpimais vaikų auklėjimo klausimais.
- Psichologinės pagalbos telefonas „Jaunimo linija“ tel. +370 800 28 888 (visą parą)
- Psichologinės pagalbos telefonas „Vaikų linija“ tel. 116111 (11-23 val. kasdien)
- Psichologinės pagalbos telefonas „Vilties linija“ tel. 116123 (visą parą)
Hiperaktyvumas – ne pasaulio pabaiga
Įspėjamieji kalbos vystymosi sutrikimo požymiai
Patarimai vaiko kalbos lavinimui
Auginantiems klausos sutrikimą turinčius vaikus
Auginantiems mikčiojantį vaiką
Auginantiems vaiką turintį skaitymo ir rašymo sutrikimą
Vaikų priklausomybė nuo kompiuterio, telefono ir kitų technologijų
Rekomendacijos dėl atnaujintų bendrųjų programų pritaikymo specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams
- Regos sutrikimą turintiems mokiniams
- Mokymosi sutrikimų (bendrųjų, specifinių, neverbalinių) turintiems mokiniams
- Mokymosi sunkumų turintiems mokiniams
- Įgimtą kurčneregystę turintiems mokiniams
- Klausos sutrikimą ar kochlearinius implantus turintiems mokiniams
- Kalbėjimo ir kalbos sutrikimų turintiems mokiniams
- Judesio ir padėties bei neurologinius sutrikimus turintiems mokiniams
- Mokiniams, turintiems negalią dėl įvairiapusio raidos sutrikimo
- Intelekto sutrikimus turintiems mokiniams
- Elgesio ar/ir emocijų sutrikimus turintiems mokiniams